Община Габрово стартира кампания по събиране на данни по повод новия модел на такса битови отпадъци. За повече информация: тук

Община Габрово обявява прием на концепции в сферата на културата в рамките на процедура BG-RRP-11.021 „Ново поколение местни политики за култура за големи общини“ към Национален фонд „Култура“

Във връзка с кандидатстване на Община Габрово по обявената схема за безвъзмездна помощ BG-RRP-11.021 „Ново поколение местни политики за култура за големи общини“ към Национален фонд „Култура“, Община Габрово започва прием на концепции с бюджетни обосновки в сферата на културата в следните направления:

  • визуални изкуства – рисуване, скулптура и т.н.;
  • сценични изкуства – театър, танц и т.н.;
  • литература и превод;
  • културно наследство;
  • екранни изкуства – филми и т.н.;
  • музика.

Концепцията може да се развие в едно или повече тематични направления.

Класираните концепции ще бъдат включени в рамките на проектното предложение, с което Община Габрово ще кандидатства по схема BG-RRP-11.021 „Ново поколение местни политики за култура за големи общини“.

Критерии за оценка:

  • Оригинална творческа концепция и възможност за реализацията ѝ;
  • Значимост на културния продукт за местната общност и/или националния и международен културен обмен;
  • Привличане на нови публики;
  • Целесъобразност, реалистичност и ефективност на разходите.

Концепциите трябва да съответстват със следните принципи:

● Принципите на равенство между половете и равните възможности, недопускане на дискриминация, участие на хора в неравностойно положение и представителите на различните малцинствени групи. Проектите следва да предвиждат предпоставки, водещи до равнопоставеност.

● Ненанасяне на значителни вреди“ предотвратяване на образуването на отпадъци и дейности, които не могат значително и трайно да навредят на околната среда.

 

Допустими кандидати по настоящата схема:

1. Културни организации по смисъла на чл.10, ал.1, т.1 от Закона за закрила и развитие на културата - лица, регистрирани по реда на Търговския закон, на Закона за юридическите лица с нестопанска цел или на Закона за кооперациите.

2. Творческите съюзи - сдружения с нестопанска цел, които обединяват лица, извършващи сродна творческа дейност в областта на културата по чл. 10, ал. 3 от Закона за закрила и развитие на културата или техни правоприемници.

3. Културни организации съгласно чл. 4, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата - държавните, общинските и регионалните културни институти или техни правоприемници.

4. Културните институти съгласно чл. 9, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата - регионалните културни институти или техни правоприемници.

5. Лица, осъществяващи дейност като частни културни организации, учредени съгласно Закона за народните читалища.

6. Физически лица с българско гражданство, регистрирани като самоосигуряващи се лица (включително неформални групи артисти).

Културните оператори  следва да са осъществявали дейности свързани с развитие на културни продукти минимум една година през последните три календарни години. Културните оператори  трябва да са регистрирани поне една календарна година преди датата на отваряне на настоящата процедура.

Дейности, които ще бъдат финансирани:

1. Дейности по разработване и създаване на един или повече нови културни продукти и/или доразвиване и надграждане на вече утвърдени събития и фестивали и/или нова комбинация от съществуващи културни продукти, организирани от общините, включително наемане и заплащане на специалисти и експерти и обезпечаването на екип за разработването и създаването на един или повече нови културни продукти/културно съдържание в областта на театъра, музиката, киното, аудиовизията, литературата, художествения превод, танца, цирка, визуалните изкуства, архитектурата, дизайна, фолклора, както и критическата литература.

2. Пътувания с цел участие на творци, изпълнители, технически персонал и други. участници пряко свързани с културния продукт, чието включване е необходимо за представянето, съгласно НАРЕДБА ЗА КОМАНДИРОВКИТЕ В СТРАНАТА.

3. Дейности по транспорт/карго на произведения на изкуството, декори, техника, материали и други според спецификата на конкретния културен продукт., необходими за представянето.

4. Дейности по публично представяне на произведение от сектора на КТИ пред българска публика.

5. Дейности по представяне на създадените нови културни продукти пред публика (наем на помещения и техника и др.).

6. Дейности по разпространение, реклама и популяризация на представените произведения на територията на общината-кандидат.

 7. Дейности по застраховка, съхраняване и охрана на произведения на изкуството и техника на мястото на представяне.

8. Дейности по адаптация на създадения културен/ни продукт/и в нови формати за различни канали или неконвенционални локации и аудитории с цел разпространение на продукта/продуктите и достигане до нови публики и/или социално изолирани групи.

9. Дейности по създаване на дигитално съдържание за разширяване на достъпа до културния/ите продукт/и (мобилни приложения, виртуални турове, дигитални изложби ).

Допустими категории разходи:

  1. Възнаграждения за творчески и технически екип, вкл. разходи за осигурителни и здравни вноски за сметка на работодателя, пряко свързани с реализацията на ПИИ.
  2. Разходи за командировки на творци, изпълнители и технически екипи необходими за представянето; (транспорт, дневни и нощувки, съгласно Наредбата за командировките в страната).
  3. Разходи за материали и консумативи, необходими за разпространението, на културния/те продукт/и.
  4. Разходи за откупуване на права - авторски и сродни, пряко свързани с културния/те продукт/и.
  5. Разходи за наем или такса за ползване на творчески пространства (реални или виртуални), наем на техника, съоръжения, теренни съоръжения и помощни средства, вкл. съоръжения за улеснен достъп, за реализиране на събития, свързани, разпространението на културния/те продукт/и.
  6. Разходи за транспорт на произведения на изкуството, декори, музикални инструменти, материали и др. необходими за представянето.
  7. Разходи за разпространение  на културния/те продукт/и чрез различни методи и комуникационни канали, включително дигитални и нетрадиционни.
  8. Разходи, свързани с прякото представяне на културния/те продукт/и, за превод и субтитри, придружаващи аудио и видео материали, целящи подпомагане на специфичното възприемане на културния/те продукт/и.
  9. Разходи по адаптация на културния/те продукт/и за различни социални групи, локации (вкл. неконвенционални) и аудитории. Адаптация на културния/те продукт/и за различни социални групи, локации вкл. неконвенционални и аудитории. Включва адаптиране на продукта за социално изолирани, маргинализирани публики, или публики с увреждания.
  10. Разход за монтаж, експониране и поддръжка на културния/те продукт/и в публична среда, включително и разходи за охрана;
  11. Разходи за маркетинг и реклама, изработка на информационни и илюстративни материали.

Недопустими за финансиране в рамките на настоящата процедура са разходи, които не са изрично предвидени като категории допустими разходи и/или не отговарят на условията за тяхната допустимост.

Във връзка със спазването на принципа за недопускане под никаква форма на реализиране на печалба от безвъзмездните финансови средства, печалбата подлежи на възстановяване.

Комплектът документи за участие включва:

1. Концепцията се развива в електронен формуляр, в резюме до 3000 символа, съдържаща описание на събитието, участници, период и място на провеждане, подробно описание на всички дейности, свързани с подготовката и реализацията, включително времеви график,  целеви групи, потенциални публики.

2. Бюджет, попълнен по образец. Бюджетират се всички дейности, свързани с подготовката и организацията, като се прилагат документи, удостоверяващи формирането на цените по бюджетни пера – оферти, пазарни проучвания, сключени договори по ЗОП, задължаващи участника да работи с конкретен изпълнител по конкретни цени, договори за провеждане на аналогични събития, даващи информация за хонорари на артист-изпълнители от същия ранг, справки от интернет сайтове за цени на самолетни билети, транспортни и друг вид логистични услуги, свързани с хотелско настаняване и изхранване и др. подобни.

Офертите следва да съдържат наименование на оферента/издателя, датата на издаване - 6 месеца преди датата на кандидатстване, подпис на оферента/издателя, спецификация на стоките/описание на услугите, цена, определена в левове или евро (ще се взема предвид курсът на БНБ към датата на обявяване на процедурата) с посочен ДДС (ако е приложимо). От всеки предоставен документ следва да е видно лицето, което го е издал, като напр. име, подпис, електронен подпис или разпечатка на електронно съобщение, с което е получен документът.

Формулярът за бюджет е достъпен за изтегляне директно от електронната форма за кандидатстване - ТУК.

Индикативният срок за изпълнение, разплащане и отчитане на дейностите по настоящата покана за всяка от одобрените концепции е 31.03.2026 г.

При одобрение на проектното предложение на Община Габрово от НФК всеки от включените проекти ще получи 100% финансиране.

Крайният срок за подаване на концепциите и бюджетните обосновки е до 17:00 ч. на 30 юли 2025 г.

Концепциите и бюджетните обосновки се подават по електронен път ТУК.

При оценяването концепциите ще бъдат разглеждани не само на базата на местните културни политики, но и в контекста на националната рамка на Национален фонд „Култура“.

При одобрение, концепциите трябва да отговарят на правилата за обществен достъп до информация, финансова отчетност и публичност, определени от Национален фонд „Култура“ — включително прозрачност в изпълнението и документиране на разходите.

С избора на концепция Община Габрово декларира, че оценява не само нейната обществена и културна стойност, но и съответствието с финансовата рамка и отчетните изисквания, приети от Национален фонд „Култура“.

Повече информация за схемата за безвъзмездно финансиране BG-RRP-11.021 „Ново поколение местни политики за култура за големи общини“, може да откриете ТУК

ВАЖНО: В рамките на настоящата процедура средствата се предоставят в режим “непомощ” за КП/администраторите на помощта – общинска администрации и в режим „минимална помощ" за културните оператори.

Възникнали въпроси относно обявената процедура изпращайте на имейл: kultura@gabrovo.bg