"Развитие на идеи и проекти за иновативни компании на територията на Габрово и Северен централен район чрез откриване на предприемачите и прилагане на Стратегията за интелигентна специализация" бе темата на провелата се на 30 май конференция в Габрово. На събитието присъстваха всички ключови партньори, от които зависи развитието на Габрово като място за високотехнологична индустрия, иновации, качествено образование и възможности за по-добра заетост и начин на живот. Представители на местната власт, бизнеса, неправителствените организации и преподаватели на Техническия университет – Габрово и работиха, разделени на две групи - първата по темата "Създаване на капацитет за иновации и НИРД в бизнеса", а втората - "Подкрепа за предприемачеството и стартъп среда". Участие в срещата взеха  и  ръководители на управляващите органи на двете ключови за развитието на иновациите и предприемачеството оперативни програми с европейско финансиране  „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", които получиха ценна обратна връзка и предложенията на бизнеса относно нуждите за регионален подход на програмите за финансиране и трудностите за развитие на устойчива бизнес среда.

Калин Маринов, заместник – главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност“ към Министерство на икономиката беше с най-много запитвания от габровския бизнес, затова и представяме неговите експертни отговори на срещата.

Господин Маринов, каква е вашата оценка на програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020" ?

Вече сме в доста напреднала фаза на изпълнение на програмата. Над 76% от нея са обявени по различни процедури, над 66% вече са в различни договори. В момента плащанията също вървят, 26% от бюджета на програмата е стигнал до крайните бенефициенти. Разходите ще бъдат допустими до края на 2023 г., тоест има повече от четири години, в които проектите ще могат да бъдат изпълнявани. Нямаме притеснения по отношение на изпълнението на програмата. Изпълняваме всички междинни цели по отношение на изплатени средства, сертифицирани средства - това са средства, които вече са заверени от различни одитни органи, след като Министерството се е разплатило с бенефициентите.

В момента в оценка е една процедура по програмата – „Подкрепа за пилотни и демонстрационни инициативи за ефективно използване на ресурсите“. Също така в моментна тече и процес на сключване на договори по процедура „Разработване на иновации от съществуващи предприятия“. Там над 130 компании са поканени за сключване на договор. Интересното в тази процедура беше, че се насърчаваше партньорството с научни организации и има доста такива проекти.

Всеки момент ще обявим и процедура за насърчаване на предприемачеството, която ще бъде за стартиращи предприятия. Много дълго време я обсъждахме с различни партньорски организации. Тя е малко по-специфична от обичайните, тъй като е за стартиращи предприятия, а повечето ни процедури и ресурс са за съществуващи. Приели сме определението съществуващи предприятия за такива, които имат повече от 3 години история. Тази процедура за стартиращи ще бъде с два срока за кандидатстване, в зависимост от кода на икономическа дейност на предприятията, които ще се създават, т.е предприемачите, които ще кандидатстват по процедурата, ще преценят. Очакваме голям интерес към нея.  Бюджетът е почти 70 млн. лв. , а максималният размер на едно проектно предложение ще бъде 200 000 лв.  Идеите бяха представени на обществено обсъждане, бяха одобрени от Комитета за одобрение на програмата, така че в най-скоро време процедурата ще бъде обявена.

До края на годината остават три процедури, които сме обявили. Едната е гранична – работата по нея ще започне през тази година, но реално ще бъде обявена през следващата – внедряване на иновации от съществуващи предприятия. А другите две процедури – най-масовата /вече имахме една такава в началото на програмния период/ за подобряване на производствения капацитет. Тогава сключихме над 740 договора – близо 690 от тях вече са приключени успешно. Тази, която сме предвидили за септември, ще бъде подобна, с новостта и надявам се – подобрението, че ще могат в проектните предложения да се интегрират и разходи, които са за закупуване на софтуерни решения. Имахме такава отделна процедура, която беше със заглавие Насърчаване на управленския капацитет. А в тази процедура сме обединили двете процедури, като се надяваме по този начин да  отговорим по-точно на нуждите на бизнеса спрямо това, което сме получили като обратна връзка.

И още една процедура, която има за тази година, е за развитието на иновационни клъстери. Също доста чакана процедура от клъстерите в България. Тя е с малко по-голям фокус към внедряването и разработването на иновации, т.е това ще бъде приоритетът за оценката.

Обсъждаха се нови механизми за финансиране и по-специално ваучерната система.

Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия кандидатства с проект за отпускане на ваучери за предприятия, които ще се листват на фондовата борса. Така че от есента очакваме тази процедура да бъде обявена. Фирми, които имат желание да наберат допълнителен капитал чрез фондовата борса, ще могат да се възползват от покриване на разходите им за листване. А разходите за листване са услугите, които предлагат инвестиционните посредници - като изработване на инвестиционен проспект и всички съпътстващи проверки и одити, които посредникът организира и провежда за фирмите.

Другата процедура за ваучери е до 31 май. Работи се усилено за ваучери за ИКТ услуги. Веднага след като се подаде проектното предложение, ще започнем оценка, предполагам, че до един месец ще приключи, така че отново наесен тази процедура ще бъде на разположение на бизнеса. По нея малкия и среден бизнес ще може да кандидатства за ваучери между 5 и 20 хиляди лева за различни услуги, които могат да бъдат предоставени от сертифицирани ИКТ фирми. Предстои да се изчисти какви точно ще са пакетите услуги, които ще се предоставят на фирмите. Като минимум нашето очакване е изработване на интернет страници, платформи за електронна търговия – неща, които са много важни – струват ни се малки, но в същото време все още има фирми в България, които не се възползват максимално от тези услуги.

Разбира се, освен чистото разработване на една платформа, очакваме фирмите, които предоставят тези услуги, да ги съобразят реално с нуждите на самата фирма, която е получила ваучер, а не само да изпълнят базови решения.

Какво ще вземете за себе си от тази среща в Габрово – като идеи, добри практики, добри мисли?  

През октомври миналата година също бях тук на едно събитие - на една среща с бизнеса. Винаги съм доста приятно изненадан от активността на бизнеса в Габрово да участва в тези срещи и на обратната връзка, която получаваме - и по нашите процедури, и относно  технически въпроси – по критериите за оценка. Винаги са добре дошли. Винаги с удоволствие участвам в тези срещи тук, тъй като впечатленията, които имам, е че фирмите сами разработват проектите си и реално са запознати с всички особености на програмата и наистина получавам доста добри коментари по отношение на нещата, които можем да подобрим в работата си.

Повече за конференцията можете да прочетете тук

Кметът Таня Христова за конференцията можете да прочетете тук

Обобщение на конференцията от модератора ѝ Руслан Стефанов можете да прочетете тук

Съветите за успешен бизнес на Андро Гоблон, бизнес консултант, можете да прочетете тук

Кирил Гератлиев, изп. директор на ИА „ОП Наука и образование за интелигентен растеж“, за новостите по оперативните програми можете да прочетете тук

Презентации от конференцията са публикувани тук

 

Андро Гоблон, бизнес консултант: Добрата бизнес идея решава проблем
4 юни 2018
Презентации от конференцията по предприемачество
4 юни 2018