Бизнес консултантът Андро Гоблон беше в Габрово за конференцията "Развитие на идеи и проекти за иновативни компании на територията на Габрово и Северен централен район чрез откриване на предприемачите и прилагане на Стратегията за интелигентна специализация" . 

Темата на неговата презентация беше "Как да създадем иновации от бизнес потенциала". Той говори за същността на иновациите и как да бъдат разпознати успешните сред тях. По думите му добрата иновация трябва да може да бъде повторена, да задоволява нужда и да е икономически изгодна, а когато компанията сама я създаде, успеваемостта ѝ е с 20% по-голяма, отколкото ако се мъчи да я внедри отвън. Той говори още за научните открития и връзката им с иновациите и даде много примери за успешни бизнес идеи и иновации.

Това първото Ви посещение на България ли е?

Не, бях тук през 2013 година като турист. Разгледах Велико Търново, Перперикон. Търсех интересни места, исках да видя как изглежда България.

И как изглежда България като туристическа дестинация и сега като бизнес дестинация?

България безспорно е туристическа дестинация. Има много интересни неща и места, които да видиш тук. Може би е и добра дестинация за правене на бизнес, но не се познаваме едни-други добре. Не знаем за възможностите на България.

Вие сте от Словения. Разкажете ми повече за стартъп средата там. Помага ли държавата по някакъв начин на стартиращите бизнеси и иновациите?

В Словения има много организации, които подкрепят предприемачите. Има университетски инкубатор, организации за развитие, центрове за предприемачество. Всеки, който иска да започне някакъв бизнес,  може да получи подкрепа и ментор. Мисля, че това е организирано много добре в Словения.

Какъв е процентът стартъпи, които успяват да се превърнат в работещ бизнес?

Не мога да дам точна цифра, но според докладите на инкубаторите – доста голям.  Не всички, разбира се, но доста голям процент. 

Главната причина, поради която стартъпите се провалят, е бизнес моделът им. Ако те не знаят как ще се работи, какъв проблем ще реши продуктът им, може би няма да имат пазар. Стартъпите често се вторачват в своята идея и не искат да видят нищо друго около себе си. Ако работиш само върху нея и не искаш да видиш бизнес модела около тази идея, не си се насочил в правилната посока.

Как си представяте правенето на бизнес в бъдеще?

Бъдещето се променя постоянно. Преди 10 години например нямаше социални медии. Днес почти 2 милиарда души са свързани помежду си в мрежа. Така че бъдещето се гради постоянно и ние трябва да вземем под внимание всички тенденции, всички технологии, всички промени. Трябва да адаптираме бизнеса си и мисленето си за него, само по този начин ще можем да влияем на средата около себе си и да имаме положителни резултати.

Вие работите като бизнес консултант. Дайте ни пет съвета за успешен бизнес.

От личният ми опит:

Първо - ако искате да се занимавате с бизнес, трябва да сте в състояние да управлявате личните си пари. Ако не ви е ясно къде отиват, вероятно ще е същото и с парите на вашия бизнес.

Второ - трябва да умеете да планирате. Финансово планиране, планиране на дейностите. Просто трябва да разберете смисъла от него. Нещо обикновено като Гугъл календар може да помогне.

Третото е – никога не спирайте да учите. От всяка ситуация можеш да научиш нещо. Дори когато пътувате, пътувайте с отворени очи и опитайте да научите нещо. Може би ще откриете добри идеи.

Четвърто - ако искате да правите бизнес, трябва да сте наясно с това какво представлява бизнес моделът. В противен случай ще изпълнявате някакви задачи, но няма да знаете защо и може би няма да знаете кое е важно и кое не.

И пет – учете се от грешките си. Защото грешки ще има.

Вашият съвет към Габрово?

На това събитие говорим за високи технологии, но със сигурност възможности има и в други сектори. Това може да е иновация в нов туристически продукт - наблюдение на птици, традиционна кухня, исторически туризъм, автентичен престой в селата,  опознаване на историята, кукерско шествие. Всяко от тях може да е малко, но като ги слеете, можете да направите изключителен туристически продукт .

Повече за конференцията можете да прочетете тук

Кметът Таня Христова за конференцията можете да прочетете тук

Обобщение на конференцията от модератора ѝ Руслан Стефанов можете да прочетете тук

Калин Маринов, заместник – главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност“ към Министерство на икономиката за възможностите пред бизнеса - интервюто можете да прочетете тук

Кирил Гератлиев, изп. директор на ИА „ОП Наука и образование за интелигентен растеж“, за новостите по оперативните програми можете да прочетете тук

Презентации от конференцията са публикувани тук

 

Обобщение на конференцията по предприемачество от модератора ѝ Руслан Стефанов
4 юни 2018
Калин Маринов, заместник – главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност“ към Министерство на икономиката за възможностите пред бизнеса
4 юни 2018