На 11 юни 2025 г. в Габрово се проведе семинар на тема „Иновативни решения за повишаване на безопасността на движението и съвместяване на различните форми на мобилност в градска среда“. Събитието е част от проекта AMIGOS (Active Mobility Innovations for Green and Safe City Solutions), финансиран по програма „Хоризонт Европа“ и включен в европейската мрежа CIVITAS. Сред присъстващите бяха представители на Общината, институции, ангажирани с организацията на трафика, както и международни партньори от консорциума AMIGOS.
Какво е AMIGOS?
- Международен проект с бюджет над 9.3 млн. евро, в който Община Габрово участва с финансиране от 202 912.50 евро (100% грант)
- Консорциум с 28 партньора от 16 държави, обединяващ експертен опит и технологични решения
- Продължителност: юни 2023 – май 2027 г.
На семинара беше представен:
- Идеен проект за нови велотрасета с потенциална дължина от до 20 км
- „Дигитален двойник“ на централната градска част – симулационен модел за анализ на трафика, базиран на реални данни от кръстовища и анкети сред над 600 участници
В рамките на проекта AMIGOS, Община Габрово разработи подробен план за изграждане на велосипедна мрежа, който отговаря на нуждите на жителите и съвременните изисквания за устойчива градска мобилност. Проектът е изготвен от инж. Йоана Грозева-Симеонова и се базира на резултати от анкета сред гражданите, в която 68% от участниците посочват, че наличието на отделени велоалеи е ключово условие за по-честа употреба на велосипеда.
Основни цели на проекта са:
- Създаване на непрекъсната, безопасна и директна велосипедна мрежа
- Осигуряване на достъп до ключови точки в града – индустриални зони, жилищни квартали, учебни заведения, спортни съоръжения, паркове и културни институции
- Насърчаване на екологичен и активен начин на живот
Проектът включва четири главни и две второстепенни трасета, както и връзки между тях:
- Главно трасе 1: Индустриална зона – Център – кв. Палаузово (9.5 км)
- Главно трасе 2: Център – язовир Синкевица (3.5 км)
- Главно трасе 3: Център – кв. Русевци (3.8 км)
- Главно трасе 4: Център – местност Узана (4.3 км)
- Второстепенно трасе 1: Северна промишлена зона – кв. Трендафил – кв. Русевци (1.6 км)
- Второстепенно трасе 2: Център – Технически университет Габрово (2.0 км)
Включени са четири стратегически междинни точки по трасетата:
- Централен пазар, спортна зала, стадион „Христо Ботев“
- Музеи, читалища, университетски корпуси
- Парк „Маркотея“, парк „Колелото“, язовир Синкевица
- Автогара, ЖП гара, магазини и обществени институции
В рамките на проект беше проведена и анкета, резултатите от която показват:
- 70% от анкетираните са използвали велосипед през последната година, но само 17% го използват редовно
- Основни пречки: липса на инфраструктура и безопасност
- Желани дестинации: индустриални и жилищни зони, училища, паркове, туристически обекти
Идейният проект показва, че велосипедната мобилност в Габрово има реален потенциал за развитие. С изграждането на отделени, удобни и свързани маршрути, градът може да постигне значителен напредък в посока по-здравословна, по-безопасна и по-екологична градска среда
Моделът, разработен от Instituto Tecnológico de Aragón (ITA), изследва въздействието от увеличена употреба на велосипеди върху три основни аспекта: безопасност, емисии и време за пътуване.
При 5% използване на велосипеди, рискът от инциденти е оценен на 7 точки, общите СО2 емисии са 1806 единици, а общото време за пътуване възлиза на 1937 минути. При 15% велосипедна мобилност, рискът се повишава на 20 точки, емисиите остават непроменени – 1806 единици, но времето за пътуване намалява до 1619 минути. Най-високата степен – 25% използване на велосипеди – води до леко повишаване на инцидентите до 21 точки, емисиите спадат до 1775 единици, а времето за придвижване се съкращава още до 1536 минути.
Допълнителни интервенции и мерки:
- Оптимизация на светофарните циклограми
- Буферни паркинги, зони за активна мобилност и системи за броене на трафика
- Повишена безопасност около училища чрез пилотни проекти и срещи с родители
- Реализация на обособени велосипедни алеи, които намаляват инцидентите между 2 и 8 пъти
Семинарът в Габрово показа как науката, технологиите и ангажираността на гражданите могат да преобразят градската мобилност. Габрово демонстрира реална решимост да се превърне в модел за малки градове с големи идеи – по-безопасни, по-зелени и по-ефикасни.
С презентациите от семинара може да се заепознаете тук