Икономия на средствата е акцент в юбилейното издание на Габровското биенале на хумора и сатирата в изкуството. То е посветено на екологични и икономически проблеми като намаляващите природни ресурси и бързо свиващото се поле на грешка, в което се намираме, оперирайки като цивилизация, изправена пред социален и екологичен катаклизъм.

Церемонията по откриване на изложбите и връчването на наградите ще се състои на 20 май, петък, от 19:00 часа в Музей „Дом на хумора и сатирата“ в Габрово, а програмата от събития за откриването на биеналето ще продължи до 24 май.

645 художници от 77 държави изпратиха 1 100 творби, от които международно жури избра за участие 81 карикатури на 69 художници от 32 държави в карикатурната изложба и 39 творби на 37 художници от 20 държави в изложбата със съвременно изкуство. Кураторската изложба в биеналето включва 18 автори от 9 държави. Журито за карикатура е в състав Ан Дерен, Алла Георгиева, Антониу Антунеш, Нийлс Бо Бойесен и Раима Супрани. Журито за съвременно изкуство включва кураторите Диана Кемпбъл Бетанкур (Dhaka Art Summit), Лука Ло Пинто (директор на Музея за съвременно изкуство MACRO в Рим) и Юнг Ма (галерия „Хейуърд“, Лондон).

Кураторската изложба е дело на немско-американския художник и карикатурист Олав Вестфален и е озаглавена Тренинг за чувствителност. Тя настоява, че изкуството триумфира, когато не успее да предаде точно дадено мнение и създава бъркотия в посланието си. Кураторът залага на периферен подход и се фокусира върху основните социални нагласи, които вероятно са еднакво голяма част от екологичните проблеми, колкото това какво горим, какво ядем или на кого даваме да ни върши мръсната работа.

„Има видове хумор, които тоталитаристите, сексистите или расистите не понасят. Това е добра новина. Лошата новина е, че същият вид хумор може да бъде точно толкова дразнещ за моралистите, евангелистите и дори прогресивните сатирици. Габрово, столицата на самоироничния хумор – градът, превърнал предразсъдъците на всички срещу себе си в източник на гражданска гордост и туристически приходи – може да е идеалното място за обучение в дълбок хумор, за обръщане на внимание на неяснотите, сложността, изненадите, ученето и отучването.“, споделя кураторът Олав Вестфален.

В периода 20 май – 30 септември биеналето ще представи богата паралелна програма от събития (в и извън Музея) – наблюдение на птици, дискусии, прожекции, екологични игри и детски ателиета. Освен в Габрово и в София биеналето включва изложби и събития в Черни Осъм, Стара Загора, Атанасовско езеро и Посетителски център „Пода“, Бургас, Камчия, Маджарово, Велико Търново, Национален парк „Централен Балкан“.

Партньори на програмата са водещи екоорганизации в страната: „Грийнпийс България“, „Зелени Балкани“, Спасителен център за диви животни, Български фонд за биоразнообразието, Дружество за защита на птиците, Сдружение за дива природа „Балкани“, Природонаучен музей – София, Природен парк „Българка“, Национален парк „Централен Балкан“, дирекция „Инфраструктура и екология“ при Община Габрово.

По традиция биеналето ще предложи специално направени сувенири, сред които мед от пчели, отглеждани на терасата на Дома на хумора, специална крафт бира, остатъчният малц, от която се използва за храна в животновъдно стопанство и куп артикули със забавен дизайн, предназначени да подпомагат посетителите в изграждането на по-екологични навици.

Биеналето се организира с финансовата подкрепа на Министерство на културата и Община Габрово. Финансов принос към реализацията му имат също Гьоте институт – България, Полски институт, Frame Contemporary Art Finland, Федералното министерство на Република Австрия, Норвежкият офис за съвременно изкуство, Датското посолство, Комитетът за подкрепа на изкуствата в Швеция, HFK Bremen, Търтей Консулт, Си Вендинг Спот.

Светът e на стероиди. Природата е приватизирана и изтъргувана за без пари. Ненаситността ни в извличането и използването на ресурси породи просрочен екологичен дълг. Акселерацията и гигантизмът създадоха метаболитен цикъл между капитал и природа, Север и Юг, богати и бедни, чисто и замърсено, с алчност и хипертрофия в единия край и изтощение в другия. В ход е глобално фрийк шоу, спектакъл на диспропорцията и изкривяването, напомнящ на представленията с хора и животни с деформации през XIX век.

Възможно ли е в такъв случай планетарното въображаемо да се презареди с хумор, сатира, веселост и дружелюбие? За да проумеем как да преминем през краха възможно най-хуманно или да преосмислим колко ни е достатъчно и какво означава да живеем добър живот. Темата „Икономия на средствата“ означава промяна към грижа и поддръжка вместо обичайния шоубизнес; вглеждане в обществото, но и поглед към изкуството, неговите начини на производство и изразни средства, където краткото, икономичното и простото са част от поднасянето на поантата.

Маргарита Доровска, директор на Музей „Дом на хумора и сатирата“