Община Габрово оценява изключително високо своя природен капитал. Тя е трайно ангажирана и подкрепя неотклонно развитието и опазването на своята особено ценна част – територията, включена в Природния парк Българка. В управлението на нашите природни богатства се налага да бъде постигнат баланс между поддържането и използването на ресурсите, и стимулирането на икономическия растеж, при спазване на висок екологичен стандарт.

Опазването и рационалното използване на природния капитал има особено значение за нас – съхранената природа на Габрово и биологичното разнообразие са предпоставка не само за осигуряване на благоприятна и здравословна жизнена среда, но и за развитието на устойчиви форми на туризъм, биологично земеделие, опазване на земи с висока природна стойност.

Неотменимо право и задължение на местното самоуправление е да защитава дългосрочните интереси на местната общност, като изисква справедливост, балансираност и прозрачност в решаването на всички въпроси от местно значение, които имат пряко и решаващо значение за устойчивото развитие на общината и за жизнения стандарт на гражданите й.

Община Габрово констатира, че предложеният на обществено осъждане документ Проект на План за управление на Природен парк Българка (ПУ на ППБ) не е съобразен със средносрочните политики и проекти, разработени в действащи стратегически документи на регионално, областно и общинско ниво, които са предвидени за реализиране на територията на природния парк. Това е нарушение на принципите на планиране, регламентирани в Закона за регионалното развитие и Правилника за неговото приложение.

Община Габрово не е съгласна с Проекта на План за управление на Природен парк Българка в стратегическата и нормативната му част, защото:

1. В проекта на ПУ на ППБ не е осигурена възможността за изпълнение на обект Проект „Обход на гр. Габрово” с тунел под връх Шипка. Независимо, че в описателната част са отразени двата варианта на проектно трасе и тунел под Шипка, предложеното зониране, с неговите граници и режими, не допуска реализацията на обекта.

Обектът е част от републикански път І-5, обявен от Министерски съвет за обект с национално значение и за национален обект. Ефективното поддържане, модернизация и развитие на транспортната инфраструктура, както и интегрирането на българската транспортна система в европейската, са част от стратегическите приоритети на България за периода 2014-2020 г. Потенциалът за развитие, който Габрово притежава, ще се развие с реализацията на проекта за строителство на тунел “Шипка” (част от Трансевропейски транспортен коридор № 9, пресичащ България в направление “север-юг”). Реализацията на Проект „Обход на гр. Габрово” с тунел под връх Шипка е предвидена в:

- Регионалния план за развитие на Северен централен район от ниво 2 за периода 2014-2020 г.

- Областна стратегия за развитие на област Габрово за периода 2014-2020 г.

- Общински план за развитие на община Габрово 2014- 2020 г.

Проектът се финансира по Приоритетна ос 2 „Развитие на пътната инфраструктура по Транс-европейските и основните национални транспортни оси” на ОП Транспорт 2007-2013. В процес на строителство са първите 2 етапа от обекта.

2. В проекта на ПУ на ППБ не е осигурена възможността за изпълнение на Туристическа, спортна и техническа инфраструктура, включена в контактната зона на Общия устройствен план на курортен комплекс Узана (кк Узана). Не са изпълнени изискванията на одобреното от министъра на околната среда и водите Задание за разработване на План за управление на ПП Българка относно кк Узана.

Независимо, че в описателната част на ПУ на ППБ част от плановете и проектите за кк Узана са кратко описани, предложеното зониране (Туристическа зона), с неговите граници и режими, не допуска реализацията на значителната част от предвижданията. В същото време, ПУ на ППБ планира изграждане на съоръжения върху територията на кк Узана, който е извън границите на парка.

С финансиране от Министерството на регионалното развитие и благоустройството през 2003г. е изработен проект за Общ устройствен план на курортен комплекс Узана. За същия са проведени всички процедури по съгласуване и с решение на Общински съвет - Габрово планът е одобрен. Целта е изграждане на комплекс за отдих, туризъм и спорт през всички сезони. Проектът решава основните структурни, комуникационни и инфраструктурни проблеми на територията. Въз основа одобрения ОУП е изготвен и приет и Подробен устройствен план (ПУП) на комплекса. Изготвени са ПУП – парцеларни планове за ски писта от връх Исполин, за пътната връзка Узана – Шипка, за допълнително водохващане за кк Узана, както и цялостен проект за ВиК на комплекса, с което се потвърждават намеренията на местната власт за устойчиво развитие на туризма в Узана. Реализацията на Туристическата, спортна и техническа инфраструктура, включена в контактната зона на ОУП Узана е предвидена в:

-          Регионален план за развитие на Северен централен район от ниво 2 за периода 2014-2020 г.

-          Областна стратегия за развитие на област Габрово за периода 2014-2020 г.

-          Общински план за развитие на община Габрово 2014 – 2020 г.

Независимо от положителните намерения и декларирани цели в проекта на План за управление на Природен парк Българка, ОБЩИНА ГАБРОВО НЕ МОЖЕ ДА СЕ СЪГЛАСИ С ФИНАЛНИЯ ПРОДУКТ В СТРАТЕГИЧЕСКАТА И НОРМАТИВНАТА МУ ЧАСТ (част 3: Норми. Режими. Условия и препоръки за осъществяване на дейностите), защото той не отчита икономическите и демографските проблеми в района и не дава перспектива за развитието му.

Във връзка с гореизложеното, Община Габрово настоява за основна прерaботка на Част 3 Норми. Режими. Условия и препоръки за осъществяване на дейности и съответните граници и обхват на зоните, като настояваме да се отрази и да не се затруднява и възпрепятства:

- изграждането на Проект „Обход на гр. Габрово” с тунел под връх Шипка;

- изграждането на Туристическата, спортна и техническа инфраструктура, включена в контактната зона на ОУП Узана.

Община Габрово

„Любовта, без която не можем“
18 февруари 2014
Община Габрово с проект по Българо-швейцарската програма за сътрудничество
18 февруари 2014