Художествена галерия „Христо Цокев“ представя, 01 юли /петък/ от 17:30 ч., пред габровска публика една провокативна изложба на Галина Цветкова.

Артистичната концепция на авторката е заключена в размисъла какво представляват подбраните изображения и съвместими ли са в една изложба произведенията на Албрехт Дюрер и Рене Магрит, класическите скулптури на Донатело и мащабни пространствени инсталации на Кристо, “Витрувианският човек” на Леонардо да Винчи и портрет на “Мерилин Монро” на Анди Уорхол, иконата “Теодор Стратилат” и концептуалният “Писоарът” на Марсел Дюшан?

Отговорът е: да, това са откровени реплики на бележити произведения на изкуството и да, съвместими са, защото, извън контекста на епохи, направления и философски „изми”, всички те принадлежат към мощния генератор на цивилизацията – изкуството. От възприетото най-общо схващане за изкуството като претворена действителност съвременният артист детерминира тези образци като тъждествени, идентични със самата природа. Устойчивото им във времето признание ги трансформира от обект на възхищение в източник на вдъхновение и творчески мотив. Авторската намеса в тази изложба е интерпретирането им в алгоритъм за преосмисляне на съществуващия респект към изкуството и по-конкретно – провокиране на потенциала му да променя света.

Всепризнатите шедьоври са внимателно подбрани по признак на предизвикателство, защото провокацията е в природата на изкуството, като никой днес не подлага на съмнение този въпрос. Селектирани по чувство, тези бележити произведения в по-голяма или по-малка степен създават обмен на енергии с обекта, върху който са изобразени.

От друга страна е специалната роля на чувала като обект в тази изложба. Какво представлява той – конфликтна ситуация, неуместна изобразителна канава или предмет, съществуващ извън съзнанието, чист и безстрастен като белия лист? Чувалът е ключов детайл от уместен въпрос за преобразуване на смисъла и способността на изкуството да влияе върху нещата с установен понятиен или асоциативен заряд.

Художникът владее силата да превърне всяка повърхност в художествено пространство. Какво се случва, обаче, ако тази повърхност не е неутрална като смислов потенциал територия? Подложени на изпитание, класическите образци от изложбата сами провокират презумпцията си за непреходност. От своя страна – тези изображения, проекции на вечността, собствено са толкова временни, колкото е производствената трайност на облагородените от тях чували.         

“Създавайки тези произведения, отбелязва Галина Цветкова, заставам зад убеждението, че художественото наследство не е статичен и напълно завършен интелектуален багаж на цивилизацията. Включвам и очакването за обратна връзка, защото изкуството е също медиатор в отношенията между художник, който създава идея и зрител, който интерпретира нейното послание”.

Чувал ли си или си чувал – това е въпросът.

Тази изложба поставя въпрос, но не предлага категоричен отговор, уважаема Публика! Благодарим Ви, че ще присъствате на въпроса!

Доцент Галина Цветкова е родена на 24 април в с. Дълбок извор, Пловдивска област. Дипломирана в ОКС магистър ,ПИИ "Живопис", ФИИ, ВТУ "Св. св. Кирил и Методий"/1993/, при проф. Александър Терзиев. От 1996 г. е преподавател по Рисуване във Факултет изобразителни изкуства, ВТУ "Св.св.Кирил и Методий". Член на СБХ /2006/. Реализира 7 самостоятелни изложби. Участва във всички регионални и национални общи изложби за рисунка и живопис. Награди: Награда за рисунка от Национална традиционна изложба на художниците педагози/2003/, Номинация за България от Международен конкурс на "Хенкел" за Артистична рисунка /2008/; Награда от Първо биенале на рисунката/2011/; Награда от Арт Розалиада - Велико Търново /2017/; Награда от Национална изложба „Пролетен салон“ /2021/.