На 22 март Гьоте-институт България ще бъде домакин на пресконференцията по повод предстоящия танцово-театрален имърсив (immersive – потапящ) спектакъл “Последният залез”. Премиерата му ще бъде през май в рамките на официалната програма на 25-тото издание на Габровското биенале на хумора и сатирата с тема “Икономия на средствата”, в партньорство с Музей “Дом на хумора и сатирата”, „Грийнпийс“ – България, Екологично сдружение “За Земята”, Регионалното депо за неопасни отпадъци в Габрово, Гьоте-институт и Регионален център за съвременни изкуства “Топлоцентрала”.

Идеята, обединяваща екологията и танца, произлиза от работата на Коста Каракашян (Studio Karakashyan, България) и Ангел Бондов („Грийнпийс“ – България) по време на уъркшоп за артисти и еколози в Габрово и към режисьорския екип се включват Антония Георгиева и Диего де ла Роса (Frantics Dance Company, Германия), като тримата се фокусират върху създаване на гласност за вредата от горенето на въглищата и други изкопаеми горива върху човешкото здраве и природата чрез изкуство.

По време на събитието в София, творческият екип ще разкаже за съвместната работа с “Грийнпийс” - България и за първи път ще прожектира трейлъра на проекта, заснет в близост до град Гълъбово, чийто жители са изложени на системно замърсяване със серен диоксид в близост до ТЕЦ „Брикел“, една от най-старите и най-замърсяващите централи в страната. Творческият екип тревожно споделя, че България е единствената държава в Европейския съюз, срещу която тече наказателна процедура за нарушаване на нормите по този показател. Темата за отрицателното влияние на изкопаемите горива и експлоатацията им ще бъде представена чрез дистопичен портрет на бъдеще без устойчива енергия, но с всичките негативни ефекти върху въздуха, водата и човешкото здраве, които вече са реалност в България.

Представлението през май ще се проведе на Регионалното депо за неопасни отпадъци в град Габрово и в него ще участват девет професионални танцови артисти от България и Германия, които вече направиха първите репетиции на терен. Те ще преведат публиката през различните пространства на Депото по залез слънце, като освен визуалното, сетивното преживяване ще бъде водещо, потапяйки всички в едно дистопично бъдеще, в което не сме се обърнали към устойчиви източници на енергия навреме.

“Последният залез” е ко-продукция с Гьоте-институт по механизма на Международния копродукционен фонд и се реализира с подкрепата на Национален фонд “Култура” по програма “Социално ангажирани изкуства” и Регионален център за съвременни изкуства “Топлоцентрала”.

  За екипа:

Коста Каракашян е режисьор, хореограф, танцов артист и писател. Проектите му изследват развиването на емпатия в обществото ни чрез танц, кино и образование. Коста създава творби за телевизията, киното и дигиталното пространство. Документалният му танцов филм WAITING FOR COLOR за насилието над ЛГБТИ+ хората в Чечения е отличен с наградата Prix Lumière на фестивала Cinédanse в Отава през 2019 г. WAITING FOR COLOR е в официалната селекция на над 20 фестивала по света и е отразяван от The Guardian, списание Elle, Bloomberg, them, GLAAD и Radio Free Europe. The Guardian пише за филма: "Каракашян се движи със силни  тласъци и бърза лекота, тяло с експресия, умения и сила; тяло, което стои на мястото си и не смята да се предаде."

Studio Karakashyan е мултидисциплинарна продуцентска компания, специализирана в областта на танца, киното и развиването на артисти, която цели да остави отпечатък върху културата ни чрез силата на движението.  Основано през 2018 г., студиото обединява режисьора и хореограф Коста Каракашян и продуцента Тодор Бърганов, които целят да приложат международния си творчески опит на българската сцена. Творческият колектив включва режисьори, продуценти, хореографи, композитори, визуални артисти, фотографи и други артисти, които комбинират дисциплини и работят заедно, за да вдъхновят, да предизвикат статуквото и да създадат едно по-добро бъдеще.

Антония Георгиева е режисьор, драматург и продуцент с творчески опит във Великобритания, САЩ и Европа. Завършва Колумбийския университет в Ню Йорк с двойна специалност по Театър и Творческо писане през 2018 г., след което специализира с магистратура по театрална режисура в лондонската консерватория Royal Central School of Speech and Drama. През последните няколко години създава редица театрални и филмови проекти, които поставят основата интердисциплинарния й подход, еклектичен стил и интерес към адаптации. Проектите й са подкрепяни от организации като Jerwood Arts, Soho Theatre, Европейската комисия и  Национален фонд “Култура”. Като драматург работи с някой от най-популярните инициативи за изгряващи сценаристи с подкрепата на Netflix, Papatango Playwriting Award и Sky Studios.

Диего де ла Роса открива B-boying-a през 2004 г. и през 2013 г. основава танцова компания Frantics Dance Company заедно с другите настоящи членове. В рамките на компанията той допринася като танцьор, хореограф и артистичен директор. През 2014 г., завършва и училище за съвременно изкуство в Берлин. От 2014 г. насам работи с Theater Strahl в Берлин; австрийската компания Hungry Sharks; Theater Bonn; Theater Bremen и Theater Kassel. Работил е с хореографи като Самир Акика (FR/DE), Хелдер Сибра (PL), Адриен Ходуркс (HU), Лаура Скоци (IT), JDot Tight Eyez (USA), Надин Гершпахер (DE/ES), Lorca Renoux (FR), Juan Tirado (ES), Victor Rottier (NL) и Johannes Wieland (DE) и др. Соловите му творби са били на турнета в Гърция, Северна Македония, Испания, Германия, Полша, Португалия и Ирландия. заедно с Frantics е изнасял представления в Дания, Германия, Гърция, Испания, Италия и Тайван. Връзката му с България започва през 2019 г., когато идва за първи път като награден танцьор, за да вземе участие в ATOM Хореографски серии#3. Връща се през 2021 г. като хореограф, където разработва спектакъла Essence в колаборация с танцьорите. Като хореограф той създава нови произведения в България, Германия, Гърция и Испания.

Frantics Dance Company е експериментална танцова компания, базирана във Фрайбург / Берлин. От 2013 г. насам и поради сходните им артистични визия, съоснователите започват собствени изследвания в областта на B-boying, хип-хоп, акробатика и съвременен танц, включени в театрална рамка.