ЕТАЖНА СОБСТВЕНОСТ

 

 

 

ОБХВАТ НА ЗАКОНА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЕТАЖНАТА СОБСТВЕНОСТ

 

Този закон урежда обществените отношения, свързани с управлението на общите части на сгради в режим на етажна собственост, както и правата и задълженията на собствениците и обитателите на самостоятелни обекти или на части от тях.


Във връзка със задължението за създаване и поддържане на Публичен регистър на сградите в режим на етажна собственост, в изпълнение на Закона за управление на етажната собственост /ЗЕУС/ (обн. ДВ бр.6 от 23.01.2009 г., в сила от 01.05.2009 год. ) и Наредба № 3 от 17.06.2009 г. за създаване и поддържане на публичен регистър на сградите в режим на етажна собственост (обн. ДВ бр.50 от 03.07.2009 г.)


СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ОБЕКТИ В СГРАДИ В РЕЖИМ НА ЕТАЖНА СОБСТВЕНОСТ, ТРЯБВА ДА НАПРАВЯТ СЛЕДНОТО:

 

І. Запознаване с разпоредбите на Закона за управление на етажната собственост и на Наредба № 3 за създаване и поддържане на публичен регистър на сградите в режим на етажна собственост.

 


ІІ. Свикване на Общо събрание на собствениците,  на което да бъдат

взети решения за:

 

1.     Определяне формата на управление и управителните органи /чл. 9 и чл. 10 от ЗУЕС/;

 

Формите на управление на етажната собственост са:

·        общо събрание

·        сдружение на собствениците

 

2.     Приемане на Правилник за вътрешния ред на етажната собственост     /чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗУЕС/, съгласно примерния правилник,  утвърден от МРРБ /чл. 11, ал. 5 от ЗУЕС/;

 

3.     Създаване Книга на собствениците /чл. 7 от ЗУЕС/, по утвърдения образец от МРРБ /чл. 7, ал. 7 ЗУЕС/

 

Книга на собствениците

Чл. 7. (1) Книга на собствениците се води във всяка сграда или вход в режим на етажна собственост.

(2) В книгата се вписват трите имена на собственика, на членовете на неговото домакинство и на обитателите, както и самостоятелния обект и началната дата на обитаване.

(3) Вписването се извършва в 15-дневен срок от придобиването на правото на собственост, а за обитателите - в 15-дневен срок от началната дата на обитаването.

(4) Достъп до данните в книгата имат управителният съвет (управителят), контролният съвет (контрольорът), собственикът относно неговите данни, както и органите на Министерството на вътрешните работи, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, общинската или районната администрация и Националната ветеринарномедицинска служба.

(5) Данните от книгата на собствениците се предоставят от управителния съвет (управителя) при подаване на уведомление или заявление за вписване в регистър на сградите в режим на етажна собственост.

(6) Към книгата на собствениците се води приложение, в което всеки собственик или обитател вписва притежаваните или взети за отглеждане животни.

(7) Образецът на книгата на собствениците се утвърждава от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

 

 

ІІІ. Подаване на ЗАЯВЛЕНИЕ по чл. 5, ал. 2 от Наредбата за вписване в публичния регистър на сградите в режим на етажна собственост

·        ЗАЯВЛЕНИЕТО се подава в административната сграда на Община Габрово, пл. „Възраждане”  № 3, в Центъра за информация и услуги на гражданите, работни места КОМПЛЕКСНО ОБСЛУЖВАНЕ,  всеки работен ден от 8.30 часа до 17.00 часа.

·        ЗАЯВЛЕНИЕТО се подава от председателя на управителния съвет/ управителя на етажната собственост


НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ:


1. При управление на етажна собственост от Общо събрание:
- Заявление по чл. 5, ал. 2 /по образец/
- Копие от протокола от общото събрание на собствениците, заверен от

  председателя на управителния съвет/управителя
- Заявителят представя лична карта на служителя, приемащ Заявлението,

  само за сверяване на самоличността;


2. При управление на етажната собственост от Сдружение на собствениците:
- Заявлението към чл. 5, ал. 2 /по образец/
- Заявление за вписване на Сдружението /образец/
- Списък на собствениците, участващи в сдружението, с трите имена и

  адреса в етажната собственост
- Копие от протокола на учредителното събрание, заверено от  

  председателя на управителния съвет /управителя
- Копие от приетото споразумение, заверено от председателя на

  управителния съвет/управителя
- Нотариално заверени образци от подписите на лицата, представляващи

  сдружението

 

 

ІV. Вписване в РЕГИСТЪРА на сградите в режим на етажна собственост

 

Общинска администрация Габрово на основание чл. 44, ал. 1 от ЗУЕС, създава и поддържа Публичен регистър на сградите или отделните входове в режим на етажната собственост, които се намират на територията й.

 

В регистъра се вписват данни за:

 

·        Сградата или отделния вход в режим на етажна собственост - адрес, етажност и други индивидуализиращи характеристики, определени с наредбата по ал. 4;

·        Формата на управление;

·        Управителните органи.

 

За регистрацията и достъпа до данните в регистъра не се събират такси.

 

 

Правомощия на общинска администрация Габрово по вписването в регистъра

 

·        В 14-дневен срок от внасяне на Заявлението,  длъжностно лице от общинската администрация, проверява получената информация в Заявлението.

 

·        След извършване на съответните проверки от районните техници, в чиито район се намира сградата, посочена в Заявлението, оправомощени от кмета лица вписват данните в регистъра.

 

·        Когато се установи, че предоставените данни за вписване не отговарят на изискванията на закона, тогава се указва на управителния съвет (управителя) на съответната етажна собственост да отстрани в 7-дневен срок непълнотите или неточностите.

 

·        Когато непълнотите или неточностите не бъдат отстранени в срок, кметът на Община Габрово постановява мотивиран отказ за вписване. Отказът се връчва на управителния съвет (управителя) на съответната етажна собственост незабавно след постановяването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

·        Отказът подлежи на оспорване пред административния съд по местонахождението на етажната собственост в 7-дневен срок от връчването му.

 

·        Жалбата се подава чрез кмета на Общината, който я изпраща незабавно на съда заедно с приложенията към нея.

 

·        Жалбата се разглежда по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

 

·        Кметът на Община Габрово упражнява текущ контрол по регистрацията на сгради или отделни входове в режим на етажната собственост.

 

 

 

ЗАБЕЛЕЖКА:

 

 РАЗЯСНЕНИЯ при попълване на ЗАЯВЛЕНИЕ за вписване на сградата (входа) в регистъра

 

Сградата е построена през ______________г.

* Видът на строителната система е:__________________________

Има ________ броя етажи, в т.ч.:

надземни _________ , **полуподземни ________ , подземни __________

***Общата разгъната застроена площ на сградата (входа) е _________ кв.м.

****В нея/него има __________ самостоятелни обекти.

 

* Видът на строителната система може да бъде: масивна монолитна (т.е. тухлена или пълзящ кофраж), панелна, пакето-повдигнати плочи.

** полуподземен е етажа, пода на който е разположен под котата на  сградното ниво на прилежащия терен към улицата, а таванът на повече от 0,3 м над тази кота и до 1, 5 м над нея.

*** Общата разгърната застроена площ е сборът от застроените площи на всички етажи на основното и допълващото застрояване на и над терена. В разгънатата застроена площ се включват и застроените площи в подпокривното пространство на сградите, когато са предвидени за жилища, ателиета и кабинети (т.е. когато не са тавански складови помещения). В застроената площ на надземните етажи се включва цялата площ на балконите, лоджиите и терасите, измерени по външните им очертания.

**** Самостоятелен обект е самостоятелен строеж или реална част от строеж с определено наименование, местоположение, самостоятелно функционално предназначение и идентификатор по Закона за кадастъра и имотния регистър

 

 

 

Образец на Заявлението, както и допълнителна информация можете да получите на интернет страницата на Община Габрово на адрес:  www.gabrovo.bg или на място – в Центъра за информация и услуги на гражданите от 8.30 часа до 17.00 часа всеки работен ден.

 

 

<>