ЕТАЖНА
СОБСТВЕНОСТ
ОБХВАТ
НА ЗАКОНА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЕТАЖНАТА СОБСТВЕНОСТ
Този закон урежда обществените отношения,
свързани с управлението на общите части на сгради в режим на етажна
собственост, както и правата и задълженията на собствениците и обитателите на
самостоятелни обекти или на части от тях.
Във връзка със задължението за създаване и поддържане на Публичен регистър на
сградите в режим на етажна собственост, в изпълнение на Закона за управление на етажната собственост /ЗЕУС/ (обн. ДВ бр.6
от 23.01.2009 г., в сила от 01.05.2009 год. ) и Наредба № 3 от 17.06.2009 г. за
създаване и поддържане на публичен регистър на сградите в режим на етажна
собственост (обн. ДВ бр.50 от 03.07.2009 г.)
СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ОБЕКТИ В СГРАДИ В
РЕЖИМ НА ЕТАЖНА СОБСТВЕНОСТ, ТРЯБВА ДА НАПРАВЯТ СЛЕДНОТО:
І. Запознаване с разпоредбите на Закона за
управление на етажната собственост и на Наредба № 3
за създаване и поддържане на публичен регистър на сградите в режим на етажна
собственост.
ІІ. Свикване на Общо събрание на собствениците, на което да бъдат
взети решения за:
1.
Определяне
формата на управление и управителните органи /чл. 9 и чл. 10 от ЗУЕС/;
Формите на управление на етажната собственост са:
·
общо
събрание
·
сдружение
на собствениците
2.
Приемане
на Правилник за вътрешния ред на етажната собственост /чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗУЕС/, съгласно
примерния правилник, утвърден от МРРБ
/чл. 11, ал. 5 от ЗУЕС/;
3.
Създаване
Книга на собствениците /чл. 7 от ЗУЕС/, по утвърдения образец от МРРБ /чл. 7,
ал. 7 ЗУЕС/
Книга на собствениците
Чл. 7. (1) Книга на собствениците се води във всяка сграда или вход в
режим на етажна собственост.
(2) В
книгата се вписват трите имена на собственика, на членовете на неговото
домакинство и на обитателите, както и самостоятелния обект и началната дата на
обитаване.
(3)
Вписването се извършва в 15-дневен срок от придобиването на правото на
собственост, а за обитателите - в 15-дневен срок от началната дата на
обитаването.
(4)
Достъп до данните в книгата имат управителният съвет (управителят), контролният
съвет (контрольорът), собственикът относно неговите данни, както и органите на
Министерството на вътрешните работи, Министерството на регионалното развитие и
благоустройството, общинската или районната администрация и Националната
ветеринарномедицинска служба.
(5)
Данните от книгата на собствениците се предоставят от управителния съвет
(управителя) при подаване на уведомление или заявление за вписване в регистър
на сградите в режим на етажна собственост.
(6)
Към книгата на собствениците се води приложение, в което всеки собственик или
обитател вписва притежаваните или взети за отглеждане животни.
(7)
Образецът на книгата на собствениците се утвърждава от министъра на
регионалното развитие и благоустройството.
ІІІ. Подаване на ЗАЯВЛЕНИЕ по чл. 5, ал.
2 от Наредбата за вписване в публичния регистър на сградите в режим на етажна
собственост
·
ЗАЯВЛЕНИЕТО
се подава в административната сграда на Община Габрово, пл. „Възраждане” № 3, в Центъра за информация и услуги на
гражданите, работни места КОМПЛЕКСНО ОБСЛУЖВАНЕ, всеки работен ден от 8.30 часа до 17.00 часа.
·
ЗАЯВЛЕНИЕТО
се подава от председателя на управителния съвет/ управителя на етажната
собственост
НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ:
1. При управление на етажна собственост от Общо събрание:
- Заявление по чл. 5,
ал. 2 /по образец/
- Копие от протокола от общото събрание на собствениците, заверен от
председателя на управителния съвет/управителя
- Заявителят представя лична карта на служителя, приемащ Заявлението,
само за сверяване на самоличността;
2. При управление на етажната
собственост от Сдружение на собствениците:
- Заявлението към чл. 5, ал. 2 /по образец/
- Заявление за вписване на Сдружението /образец/
- Списък на собствениците, участващи в сдружението, с трите имена и
адреса в етажната собственост
- Копие от протокола на учредителното събрание, заверено от
председателя на управителния съвет
/управителя
- Копие от приетото споразумение, заверено от председателя на
управителния съвет/управителя
- Нотариално заверени образци от подписите на лицата, представляващи
сдружението
ІV. Вписване в РЕГИСТЪРА на сградите в
режим на етажна собственост
Общинска администрация
Габрово на основание чл. 44, ал. 1 от ЗУЕС, създава и поддържа Публичен
регистър на сградите или отделните входове в режим на етажната собственост,
които се намират на територията й.
В
регистъра се вписват данни за:
·
Сградата или
отделния вход в режим на етажна собственост - адрес, етажност и други
индивидуализиращи характеристики, определени с наредбата по ал. 4;
·
Формата на
управление;
·
Управителните
органи.
За
регистрацията и достъпа до данните в регистъра не се събират такси.
Правомощия на общинска администрация Габрово по
вписването в регистъра
·
В
14-дневен срок от внасяне на Заявлението, длъжностно лице от общинската администрация,
проверява получената информация в Заявлението.
·
След извършване
на съответните проверки от районните техници, в чиито район се намира сградата,
посочена в Заявлението, оправомощени от кмета лица вписват данните в регистъра.
·
Когато се установи,
че предоставените данни за вписване не отговарят на изискванията на закона, тогава
се указва на управителния съвет (управителя) на съответната етажна собственост
да отстрани в 7-дневен срок непълнотите или неточностите.
·
Когато
непълнотите или неточностите не бъдат отстранени в срок, кметът на Община
Габрово постановява мотивиран отказ за вписване. Отказът се връчва на
управителния съвет (управителя) на съответната етажна собственост незабавно
след постановяването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
·
Отказът подлежи
на оспорване пред административния съд по местонахождението на етажната
собственост в 7-дневен срок от връчването му.
·
Жалбата се
подава чрез кмета на Общината, който я изпраща незабавно на съда заедно с
приложенията към нея.
·
Жалбата се
разглежда по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
·
Кметът на Община
Габрово упражнява текущ контрол по регистрацията на сгради или отделни входове
в режим на етажната собственост.
ЗАБЕЛЕЖКА:
РАЗЯСНЕНИЯ при попълване
на ЗАЯВЛЕНИЕ за вписване на сградата (входа) в регистъра
Сградата
е построена през ______________г.
* Видът на строителната система
е:__________________________
Има
________ броя етажи, в т.ч.:
надземни
_________ , **полуподземни ________
, подземни __________
***Общата разгъната застроена площ на
сградата (входа) е _________ кв.м.
****В нея/него има
__________ самостоятелни обекти.
* Видът на строителната
система може да
бъде: масивна монолитна (т.е.
тухлена или пълзящ кофраж), панелна,
пакето-повдигнати плочи.
** полуподземен е етажа, пода на който е
разположен под котата на сградното ниво
на прилежащия терен към улицата, а таванът на повече от
*** Общата разгърната застроена площ е сборът от застроените площи на
всички етажи на основното и допълващото застрояване на и над терена. В разгънатата застроена площ се включват и
застроените площи в подпокривното пространство на сградите, когато са
предвидени за жилища, ателиета и кабинети (т.е. когато не са тавански складови помещения). В застроената площ на
надземните етажи се включва цялата площ на балконите, лоджиите и терасите,
измерени по външните им очертания.
**** Самостоятелен обект е самостоятелен строеж или реална
част от строеж с определено наименование, местоположение, самостоятелно
функционално предназначение и идентификатор по Закона за кадастъра и имотния
регистър
Образец на
Заявлението, както и допълнителна информация можете да получите на интернет
страницата на Община Габрово на адрес: www.gabrovo.bg или на място – в Центъра за информация и услуги на
гражданите от 8.30 часа до 17.00 часа всеки работен ден.